|
5 minuten leestijd

Interruptiemarketing vs permissionmarketing

Terwijl de HCP zit te luisteren naar een interessante podcast in relatie tot het specialisme wat beoefend wordt, komt er ineens een kort reclameblok voorbij wat de podcast even onderbreekt. Dit kan vervelend overkomen voor de HCP. Al boeiend werd er naar de podcast geluisterd en ineens wordt de HCP gedwongen uit het verhaal getrokken. Dit is een mooi staaltje ouderwetse interruptiemarketing. In deze blog wordt deze methode van marketing uitgelegd naast de wat meer van deze tijd en geaccepteerde vorm van marketing: permissionmarketing.

Luc Bollen

Digital marketeer

Wat is wat?

Interruptiemarketing

Bij interruptiemarketing werd de HCP onderbroken tijdens het luisteren van een podcast. Ook kan dit gebeuren tijdens een andere activiteit als het bekijken van een video, of een pop-up die optreedt tijdens het bestuderen van materiaal op een website en tijdens andere scenario’s. Interruptiemarketing kan snelle resultaten opleveren als de intentie snelle sales is, echter is het niet meer van deze tijd. Dit kan als vervelend overkomen bij sommige Hcp’s als in het krijgen van een negatief gevoel: associaties in negatieve zin kunnen werkelijkheid worden naar de organisatie toe die deze interrupties uitvoert. Mede door het niet kunnen uitvoeren van personalisatie, krijgen veel Hcp’s die wellicht niet tot de specifieke tak Hcp’s behoren die bereikt willen worden de uitingen te zien. Hcp’s oftewel healthcare professionals zijn actief in verschillende categorieën van cardiologie tot aan neurologie en meer.

Permissionmarketing

De aandacht van de HCP zou verdient moet worden in plaats dat het zonder enige overeenstemming geclaimd wordt tijdens een bezigheid. Dan komt u uit bij permissionmarketing. Permissionmarketing is van deze tijd en is alles wat interruptiemarketing niet is. De potentiële doelgroep, in dit geval de HCP, krijgt de mogelijkheid en zeggenschap over welke informatie zij willen ontvangen. Vaak is dit ook gepersonaliseerde informatie en relevant voor de HCP. Dit is de key om als organisatie om het vertrouwen te krijgen van de HCP, om de HCP meer met de organisatie te binden, door het vertrouwen te winnen en de betrokkenheid rechtmatig te eisen. Permissionmarketing vergt tijd en duurt dus lang voordat de resultaten van uw efforts zichtbaar zijn, echter werkt u naar een goede verbinding met de HCP toe. Ook kan het u minder kosten als we het in vergelijking stellen tot de interruptiemarketing methoden, met online advertenties bent u minder kwijt en is het bereik hierbij tegenwoordig groot te noemen.

Ook is binnen de B2B permissionmarketing te gebruiken. B2B-klandizie zijn opzoek naar sterke en langdurige relaties met andere organisaties. Het gaat in dit geval niet om een fast-moving consumer goods als snel een smoothie kopen alleen maar omdat u dorst heeft. De organisatie die de HCP het beste kan helpen bij hun informatiebehoeften, is de organisatie die de aandacht zal krijgen van de gewenste HCP doelgroep. Die organisatie zal worden erkend als de expert, omdat de organisatie de kennis bezit die een echte eminente thought leader zou moeten hebben, deze organisatie loopt voorop in de markt.

Interruptiemarketing vs permissionmarketing