|
3 minuten leestijd

De checklist voor de pharma marketeer

De status up-to-date houden, berichten als interessant markeren, stories maken en delen met de volgers of toch tweeten. Social media kanalen zijn niet meer weg te denken voor mensen en ook niet voor pharma marketeers. Social media is een veelzijdig begrip en biedt ongekend veel mogelijkheden voor u als marketeer. Als u eenmaal aan de slag gaat met social media kan dit een overweldigende taak zijn op het eerste gezicht. Hoe zorgt u ervoor dat dit goed aangepakt wordt en u de juiste weg inslaat? Wat is voor uw publiek interessant? Welke taken moet u niet vergeten? In deze blog daar meer over.

Omar El Haddad

Stagiair Marketing

In deze blog zal een checklist behandeld worden, die kan helpen de doelen en het bereik van uw sociale media kanalen te helpen bevorderen op het gebied van socialmedia-marketing. Ook al heeft u enige ervaring kan het geen kwaad om een blik te werpen op het overzicht. Hieruit kunt u reflecteren hoe goed op weg u bent en wellicht de social-media activiteiten anders wilt aanpakken.

Het overzicht is opgedeeld in 5 aandachtspunten voor uw marketing op social media. Om u op weg te helpen, zijn er een paar vragen waar u rekening mee moet houden en welke als basis worden gezien. Denk hierbij aan vragen met betrekking tot uw doelen, strategieën met sociale media en welke platforms u gaat gebruiken. Dit zijn aandachtspunten die goed in beeld dienen te zijn.

Verder volgt het beheren van uw social media in dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse activiteiten. Zorg ervoor dat u elke dag reageert op privéberichten en opmerkingen van uw volgers, maar houd ook berichten in de gaten die over uw bedrijf, producten of diensten zijn geplaatst op social media. Dit kan makkelijk getraceerd worden met de hedendaagse technieken en soms wordt u weleens op de hoogte gesteld door een tagging. Probeer op deze berichtgeving te beantwoorden. Houd uw activiteiten wekelijks bij om te zien wat uw doelstellingen voor de komende 4 weken zullen zijn, zodat u ze maandelijks kunt bekijken en beoordelen.

Als laatst zult u een overzicht aan punten en vragen hieronder in de blog aantreffen. Dit overzicht zal u tijdens het proces in het achterhoofd moeten houden. Dit is een tijdelijke check-up om te kijken hoe goed u het doet of dat u uw strategie moet aanpassen. Bereikt u uw doelgroep? Plaatst u regelmatig inhoud die uw bedrijf ten goede komt?

Vragen om u op weg te helpen:

Heeft u uw doelen geschetst?

Heeft u uw selecte paar initiële platforms gekozen?

Heeft u de juiste cadans (ritme) voor uw merk ontwikkeld?

Bent u begonnen met het bouwen van uw contentpijplijn?

Gebruikt u voldoende links in uw inhoud?

Dagelijkse activiteiten die van belang zouden kunnen zijn:

Beantwoord alle berichten

Blijf op de hoogte van trending topics

Controleer op merkvermeldingen en antwoord

Plan berichten op de meest effectieve tijden van de dag

Produceer boeiende, originele inhoud

Ga in gesprek met volgers

Wekelijkse activiteiten die van belang zouden kunnen zijn:

Kijk naar mogelijkheden voor influencer marketing

Gebruik analyses om berichten en planning aan te passen en te verfijnen

Maak wekelijkse doelen en doelen

Activiteit van concurrenten volgen

Maandelijkse activiteiten die van belang zouden kunnen zijn:

Blijf op de hoogte van verschuivingen en updates van sociale media-platforms

Probeer elke maand een nieuwe strategie of aanpak

Stel maandelijkse doelen, doelen en herinneringen in voor volgende maand

Houd zakelijke social media pagina's up-to-date

Vragen om te blijven stellen tijdens het uitvoeren van het proces:

Bent u uw doelgroep aan het identificeren en bereiken?

Volgt en meet u gewoonlijk de ROI?

Gebruikt u sociale media om algemene bedrijfsdoelen te ondersteunen?

Publiceert u regelmatig content?

Houdt u de concurrentie op social media in de gaten?

De checklist voor de pharma marketeer