De checklist voor de pharma marketeer
Het overzicht is opgedeeld in 5 aandachtspunten voor uw marketing op social media. Om u op weg te helpen, zijn er een paar vragen waar u rekening mee moet houden en welke als basis worden gezien. Denk hierbij aan vragen met betrekking tot uw doelen, strategieën met sociale media en welke platforms u gaat gebruiken. Dit zijn aandachtspunten die goed in beeld dienen te zijn.
Verder volgt het beheren van uw social media in dagelijkse, wekelijkse en maandelijkse activiteiten. Zorg ervoor dat u elke dag reageert op privéberichten en opmerkingen van uw volgers, maar houd ook berichten in de gaten die over uw bedrijf, producten of diensten zijn geplaatst op social media. Dit kan makkelijk getraceerd worden met de hedendaagse technieken en soms wordt u weleens op de hoogte gesteld door een tagging. Probeer op deze berichtgeving te beantwoorden. Houd uw activiteiten wekelijks bij om te zien wat uw doelstellingen voor de komende 4 weken zullen zijn, zodat u ze maandelijks kunt bekijken en beoordelen.
Als laatst zult u een overzicht aan punten en vragen hieronder in de blog aantreffen. Dit overzicht zal u tijdens het proces in het achterhoofd moeten houden. Dit is een tijdelijke check-up om te kijken hoe goed u het doet of dat u uw strategie moet aanpassen. Bereikt u uw doelgroep? Plaatst u regelmatig inhoud die uw bedrijf ten goede komt?
Vragen om u op weg te helpen:
- Heeft u uw doelen geschetst?
- Heeft u uw selecte paar initiële platforms gekozen?
- Heeft u de juiste cadans (ritme) voor uw merk ontwikkeld?
- Bent u begonnen met het bouwen van uw contentpijplijn?
- Gebruikt u voldoende links in uw inhoud?
Dagelijkse activiteiten die van belang zouden kunnen zijn:
- Beantwoord alle berichten.
- Blijf op de hoogte van trending topics.
- Controleer op merkvermeldingen en antwoord.
- Plan berichten op de meest effectieve tijden van de dag.
- Produceer boeiende, originele inhoud.
- Ga in gesprek met volgers.
Wekelijkse activiteiten die van belang zouden kunnen zijn:
- Kijk naar mogelijkheden voor influencer marketing.
- Gebruik analyses om berichten en planning aan te passen en te verfijnen.
- Maak wekelijkse doelen en doelen.
- Activiteit van concurrenten volgen.
Maandelijkse activiteiten die van belang zouden kunnen zijn:
- Blijf op de hoogte van verschuivingen en updates van sociale media-platforms.
- Probeer elke maand een nieuwe strategie of aanpak.
- Stel maandelijkse doelen, doelen en herinneringen in voor volgende maand.
- Houd zakelijke social media pagina's up-to-date.
Vragen om te blijven stellen tijdens het uitvoeren van het proces:
- Bent u uw doelgroep aan het identificeren en bereiken?
- Volgt en meet u gewoonlijk de ROI?
- Gebruikt u sociale media om algemene bedrijfsdoelen te ondersteunen?
- Publiceert u regelmatig content?
- Houdt u de concurrentie op social media in de gaten?
Heeft u hulp nodig bij het maken van een video, animatievideo of welke contentformat dan ook voor uw socialmediaplatform? MedHealth Communications heeft jarenlang ervaring in het maken van onder andere medische video’s voor de HCP. Neem contact met ons op zodat wij ons werk aan u kunnen laten zien.