Een overzicht van toepassingen voor microlearning

Inhoudsopgave
19 april 2024
Laatst bewerkt: 2 mei 2024
5 min
Luc Bollen
Digital Marketeer

Wat is microlearning?

Dit type leerinhoud wordt traditioneel aangeboden in kleinere, compactere formaten dan normaal, zoals de naam al doet vermoeden. Een micro leeractiviteit beschrijft relatief eenvoudige en kortdurende leeractiviteiten in onderwijs en opleiding binnen het domein van e-learning. Er bestaan verschillende soorten microlearning, zoals samenvattingen van artikelen, dia's van presentaties, quizzen, video's en afbeeldingen. De unit duurt twee tot vijf minuten en heeft betrekking op een specifiek leerdoel. Microlearning vindt meestal plaats op een mobiel apparaat, tablet of social media platform. Op basis van onze gegevens zien we dat 70% van microlearning plaatsvindt op desktopcomputer. Het is belangrijk dus om niet alleen mobile first te denken.

Het belangrijkste element van microlearning is dat je op elk moment kunt leren zonder barrières en dat de leereenheden open en toegankelijk moeten zijn. Hierdoor hoeven deelnemers niet in te loggen op een digitale leeromgeving (Learning Management System (LMS) of leerplatform). Op het gebied van leren en mediaconsumptie is het een uitdaging om de aandacht van mensen te trekken. Het is fijn om geen lang traject te hoeven doorlopen en zoveel tijd aan het onderwijs te kunnen besteden als je wilt. Het gebruik van smartphones om te leren is de afgelopen jaren echter alleen maar toegenomen.

Vormen van microlearning

Iedere dag is er wel een moment dat u op een ultrakorte manier wat leert. De miljoenen how-to filmpjes op YouTube die eenieder weleens uit de brand helpen en waarin u in één tot anderhalve minuut leert wat u moet doen is maar een enkel voorbeeld van andere vormen microlearning die er bestaan. Een voorbeeld van een bepaald geval microlearning is een professor op een Amerikaans congres horen vertellen over zijn ultrakorte video’s die hij aan zijn studenten stuurde via social media als Snapchat, Instagram en Facebook om de benodigde kennis te activeren en hen voor te bereiden op toetsmomenten. Soort van opwarmertje, niets meer of minder. Een video format als microlearning tentoonstellen is heel fijn voor het publiek. Er werd voorspeld voor 2020 dat meer dan 75% van alle online content in de vorm van bewegend beeld zou zijn. Video’s, gifs, animaties en meer behoren tot deze vorm van online content. Aangeraden is om niet alle soorten microlearning vormen te mixen, omdat de ontvanger zich verloren kan voelen als u ze allemaal mengt. Afhankelijk van de inhoud kunt u echter elke vorm kiezen die u wilt. Daarnaast hoeft microlearning niet te worden verward met mobiel learning (lesmateriaal kan in principe ook offline opgenomen worden, zoals veiligheidsinstructies in een vliegtuig), maar het gaat er wel hand in hand mee. Net alsof het verwant is aan elkaar. Ook een routebeschrijving met Google Maps terwijl u onderweg bent en een pop-up-uitleg over een nieuwe feature in een softwareprogramma zijn vormen van microlearning. Zodra u begrijpt wat de bedoeling is, of u hebt de schermen doorlopen, klikt u de uitleg weg en gaat u door met uw werk. U hebt snel iets nieuws geleerd, learning by doing.

Enkele vormen van microlearning:

  • Mobiele apps
  • Korte video’s, bijvoorbeeld ‘selfie-video’s’ opgenomen met uw smartphone
  • Interactieve video’s
  • Whiteboard-animaties (bekijk hier een voorbeeld)
  • Animaties
  • (Interactieve) infographics
  • E-books, whitepapers en flipbooks
  • (Interactieve) pdf’s

De voor- en nadelen

Enkele voordelen van microlearning luiden als volgt:

  • Microlearning kan door u heel breed toegepast worden. Zowel formele als informele trainingsbehoeften kunnen aan te pas komen. Ook bij gemixt leren (blended learning), offline als online met bijvoorbeeld online only-cursussen.
  • Iedere doelgroep kan zich met microlearning onderwijzen. Professionals uit een bepaald vakgebied, burgers of studenten, letterlijk iedereen.
  • Microlearning kan voor u als van toepassing minder tijdrovend zijn voor de deelnemers. Dit doordat de leereenheden snel afgerond kunnen worden. Het gevoel wat na voltooiing bij deelnemers kan ontstaan, is ook als positief te ervaren. Door het geboekte resultaat en slagen, kan er een positief gevoel vrijkomen.
  • U kunt als u een microlearning creëert zelf leereenheden ook wel nuggets genoemd ontwikkelen of deze integreren in een langer leerplan. Dan zal de leereenheid een onderdeel zijn van een reeks in een langere cursus: leerplan. U kan hierbij denken aan een performance support tool: Het juiste trainingsmateriaal op het juiste moment aanbieden voor training-on-the-job. Het inwerken van de nieuwe medewerkers (onboarding) kan ook een scenario zijn.
  • De productiekosten van microlearnings liggen niet hoog, microlearnings zijn goedkoop zelf te produceren. Daarmee zijn microlearnings uitstekend in te zetten als testmateriaal, in een pilot of experiment.
  • Microlearnings zorgen voor een snellere doorlooptijd. Dit voordeel wordt toegerekend aan de organisatie. Dit komt door de korte ontwikkelingscyclus: doordat microlearning leereenheden (nuggets) beknopt zijn, kost het niet veel tijd om deze zelf te produceren. Ook is dit flexibel voor bij een update van de leereenheden (nuggets). De korte doorlooptijd voor de organisatie speelt ook een rol bij het updaten van de leereenheden. Omdat de leereenheden (nuggets) van een microlearning beknopt zijn, kost het niet veel tijd om leereenheden (nuggets) te vervangen of up-to-daten5.
  • De leereenheden van microlearnings kunnen bijdragen aan een hoge impact voor de student. De leereenheden helpen bij het bereiken van een gericht leerdoel. Dus de studenten kunnen leren wat ze exact nodig hebben op het juiste moment: just-in-time principe. De nuggets dragen in dit geval bij aan het creëren van een hoge impact voor de studenten door dit gegeven.
  • Inspelen op verschillende leerstijlen en voorkeuren van studenten kan ook met microlearnings. Dit kan door een persoonlijk element toe te voegen aan het leerplan van een microlearning. Dit maakt het persoonlijker voor de deelnemer.
  • Leereenheden van een microlearning kunnen op een flexibele manier worden gedeeld of verspreid. Dit kan ervoor zorgen dat er keuzevrijheid is als het gaat om deelnemen via een tablet of de smartphone. Via sociaal media of een omgeving van de organisatie et cetera. Hier komt een sociaal karakter bij kijken.
    Ook zijn er nadelen als het gaat om microlearnings. Microlearning is meer dan alleen een cursus van 10 uur opdelen in kleinere leermodules als vaak gedacht wordt. Het ontwerpen van een leerplan en kwalitatieve microlearning-nuggets (leereenheden) daarin vergt aandacht. Elke leereenheid (nugget) heeft een kop en een staart, die aansluit bij een leerdoel. Denk aan hoe microlearning zich verhoudt tot diepere inhoud en het curriculum, bijvoorbeeld. Het is belangrijk om leer- en ontwikkeltrajecten in te bedden in het totale werkproces.
    Enkele minpunten of uitdagingen van microlearnings:
  • Microlearning is minder capabel voor gecompliceerde leerconcepten (zoals certificaatprocedures en compliance-cursussen) of om lange termijndoelen te tackelen. Het kan leiden tot gefragmenteerde online leerervaringen voor de deelnemer, waarbij deelnemers het gehele overzicht kunnen verliezen. Microlearning kan wel worden gebruikt om de mijlpalen beter beheersbaar te maken voor de deelnemer.
  • Het is moeilijk om microlearning goed te aan te knopen met bestaande kennis van deelnemers of om deelnemers voldoende te motiveren om nieuwe ideeën te verbinden door bijvoorbeeld reflectie met andere ervaringen en huidig opgebouwde kennis.
    Heeft u hulp nodig bij het verkrijgen van up-to-date educatiemateriaal? MedHealth Communications heeft jarenlang ervaring in het aanleveren van de meest actuele informatie binnen een medisch vakgebied. Neem contact met ons op zodat wij ons werk aan u kunnen laten zien.

Lees meer

Kennisbank

Aanbevolen

Video’s als contentcreatie

19 april 2024
3 min
Bij het bespreken van video's moeten we gelijk denken aan het populaire YouTube platform. Het staat a...

Animatievideo: De sleutel tot krachtige visuele storytelling in jouw marketingcampagn...

19 april 2024
5 min
Stel je voor dat je de complexe wereld van gezondheidszorg wilt uitleggen aan je doelgroep. Hoe doe j...

Test blog Awareness

3 april 2024
1 min
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit, sed do eiusmod tempor incididunt ut labore e...

Generatie Z: de opkomende doelgroep

19 april 2024
2 min
LinkedIn is een aantrekkelijk socialmediakanaal. De Generatie Z is zeer actief op LinkedIn. LinkedIn...